Normandië

14 juni 2022 - Souleuvre en Bocage, Frankrijk

Ik heb net mijn blog afgerond, druk op publiceren en krijg een foutmelding. HEEL MIJN TEKST PLEITTE😡🤬😤. Hevig geïrriteerd schrijf ik hem nu opnieuw, dus als de irritatie door de tekst schemert weet je hoe dat komt!

Nadat we weer op de camping kwamen na het wegbrengen van Anja bleek het daar niet geregend te hebben, terwijl we onderweg flinke buien hebben gehad.  Dat komt goed uit, we vertrekken hier donderdag, maar omdat ze vannacht regen opgeven breken we vanmiddag alvast de voortent af. Daarna gaan we nog even snel naar het strand.
We eten binnen en brengen de rest van de avond ook binnen door, is wel weer eens knus. Om 21.00 uur gaat het regenen, steeds iets harder. Gelukkig hebben we alles in de caravan dus hoeven we niet meer naar buiten voor tanden poetsen of wc.
Als we op bed liggen is de regen op het dak  nog wel gezellig, maar het gaat steeds harder en op een gegeven moment was ik er wel klaar mee en werd het vrij irritant. Uiteindelijk werd het rond 3 á 4 uur droog. Vervolgens ging de bui richting Nederland, want woensdag hebben jullie de bui overdag gekregen volgens de berichten, de héle dag.

Woensdagmorgen begon de dag wederom met een zonnetje en blauwe lucht, dus we hoefden deze dag niet, zoals verwacht, door te brengen in het overdekte zwembad. De speciaal voor dit zwembad aangeschafte verplichte strakke zwembroek voor Edwin is nog steeds niet gebruikt. Maar wie weet welke zwembaden we nog tegenkomen..
We ruimen de laatste dingen op en draaien nog een was, na de lunch genieten we nog een keer van een wandeling langs de mooie kust en ontdekken we een nieuw strand. Geen zandstrand blijkt, maar met allemaal kleine steentjes. Daarmee kun je niet zo goed torens bouwen, maar tussen de rotsen zijn veel plekken met water, dus Lize vermaakt zich uitstekend in al die 'kinderbadjes'. Daar had ik niet helemaal op gerekend dus niks droogs bij ons en de wind maakte het wel fris, dus Lize op de terugweg in een handdoek gewikkeld in de kinderwagen en snel terug naar de camping en onder de warme douche.

Aangezien bijna alles al ingepakt en opgeruimd was konden we donderdagmorgen al snel vertrekken, op naar Normandie. Edwin heeft een leuke camping gevonden, camping Sous les Etoiles Normandië, van Engelse eigenaren, vlakbij de stad Caen.

We komen aan op een mooie groene camping met hele ruime plaatsen. En het is helemaal niet druk, dus heel veel ruimte om rondjes te fietsen en te voetballen. De eigenaren zijn zelf deze dagen niet aanwezig ivm een familiebruiloft, dus helaas zijn de bar en het restaurant gesloten. Voor Lize is er aan vertier alleen een schommel (wel grote favoriet) maar verder geen speeltuin of zwembad. Toch vermaken we ons hier prima. Edwin en ik spelen ons eerste spelletje petanque, ofwel jeu des boules. Wie van ons hierbij dik ingemaakt werd doet er verder niet toe🙄.

Vrijdag begint de dag bewolkt en als we naar het dorp lopen begint het een beetje te regenen. Gelukkig heeft het dorpje een hele fijne bakker met lekkere taartjes en verder kopen we in de supermarkt nog meer lekkers om de dag mee door te komen. Dit was ook meteen het dagprogramma, de rest van de dag brengen we door in de voortent. Er is hier echt uitstekende WiFi en Lize kan zelfs gewoon YouTube kids kijken👌🏻. Dit wordt dus een heel chille middag lezen📖.

Zaterdag imschijnt de zon weer uitbundig en gaan we een dag op pad. Als eerste bezoeken we de stad Bayeux, met een mooi oud centrum en een prachtige kathedraal.
Daarna rijden we door naar Arromanches-les-Bains. Tijdens de dagen van operatie Overlord (beter bekend als D-Day) doet dit strand dienst als “Gold Beach”. Het is aan de Engelsen om hier een havenhoofd te maken en zo het zware oorlogstuig aan vast land te krijgen. Ze doen dat met Mulberry Ports waarvan de restanten nog altijd te zien zijn. Het blijft een indrukwekkend geheel.
In 2017 zijn Edwin en ik er ook geweest, toen hebben we de grote toer langs alle invasiestranden gedaan. Nu beperken we ons tot alleen Arromanches-les-Bains. We weten er een heel leuke B&B mocht je er ooit naar toe willen. En als je dan toch naar Normandië gaat moet je zeker ook naar Étretat, dat is zó mooi! Maar goed, in Normandië kun je je sowieso een hele tijd vermaken, we komen er nu pas achter dat het binnenland prachtig groen is, ook mooi naast alles historie van de kust.

Ons plan was om op zondag weer verder te reizen, maar we hebben het hier zo naar ons zin dat we er nog een dag aan vastplakken. We hebben geen plannen, maar het is heerlijk weer en we vermaken ons lekker rond de caravan. Het is Formule 1, dus Edwin is sowieso onder de pannen. Lize en ik vermaken ons op de schommel, met een bal en een emmer water.

We hebben echt helemaal geen zin vandaag om al op ruimen en af te breken, dus dat doen we ook niet. Dat komt morgen wel!

Waar we dan naartoe gaan lees je in de volgende blog. (We hebben al een plan bedacht om verlies van de tekst te borgen, dus dat moet goed komen.)

We groeten jullie vanonder een strakblauwe lucht💋

1. Kenneth van der Pool:
    14 juni 2022
    Ed, half juli EK Petanque in Den Bosch op de Parade. Zijn er beelden van je spel? Dan regel ik een wildcard