Hellend vlak

28 april 2022

Voorafgaand aan de nieuwe blog: Ik heb een beetje moeite met de ik/wij/Gea vorm, aangezien Gea (ik dus;) alle teksten schrijft, doe ik dat voortaan vanuit de ik-vorm. Zodra er een stukje informatie in voorkomt over bijv. een bezienswaardigheid dan is dit (uiteraard) gedicteerd door Edwin.

Koningsdag hebben we nog binnen ontbeten, maar het weer was niet onaardig. Dus na een rondje speeltuin hebben we buiten koffie gedronken. Wij kijken altijd graag naar het tv-programma 'We zijn er bijna', waarbij gepensioneerden een kampeer-groepsreis maken door Europa. Heerlijke slow-tv is dat. Maar wij moeten altijd lachen om het feit dat de mannen altijd de hele dag bezig zijn om de caravan aan de buitenkant te poetsen. Je snapt dat ik in een deuk lag toen Edwin vanmorgen met een doekje 'eerst die caravan eens ging schoonmaken, want het ziet er niet uit '. Lize ging hem graag helpen.

Tijd voor de afwas. Edwin ging met Lize meteen naar de speeltuin, die o.a. naast het sanitair gebouw ligt. Ik wilde al beginnen met alles klaarzetten, zegt Edwin ineens: kijk nou, een vaatwasser! Ik twijfelde nog kort, maar serieus dan ga ik het natuurlijk niet zelf doen. Ze hebben gewoon zo'n supersnelle vaatwasser die ze ook in de horeca gebruiken, waarbij alles na 3 minuten schoon is. Wat een geweldige camping is dit!

Dan is een ochtend zo voorbij en gingen we nog even snel boodschappen doen. Het is altijd even zoeken in zo'n gigantische Franse supermarkt als je daar voor het eerst komt. Lize vond het wat lang duren en wilde niet meer in de winkelwagen zitten. Oke, maar niet rennen of rellen, dan mag je even lopen. Komt ze ineens met een wortel aanlopen. Die hebben we niet nodig, dus leg hem maar netjes terug. Wij denken dat ze dat netjes gaat doen, rent ze vervolgens langs de wortels naar de afdeling verse vis en flikkert ze zo die wortel over de glasplaat heen, tussen de kabeljauw. Oh nooooo
Het leek me niet zo fris om hem daar snel vandaan te plukken, dus nadat Lize lichtelijk hardhandig weer in de winkelwagen was gezet ging ik het toch maar even melden. Mijn allereerste soort van volzin frans deze vakantie werd: 'Excusé, mon enfant threw a carrot dans la poisson'.  Joe! Gelukkig kon ze er wel om lachen. Ik ga nog even mijn frans oppoetsen..

Buiten in de zon hebben we geluncht met een salade en een broodje en daarna de middag gewoon lekker relaxed op de camping doorgebracht. Lize heeft de tijd van haar leven. Wij gaan om de beurt even met haar naar de speeltuin en de ander kan dan lekker even een boek lezen, chillen, instagram checken, etc.
Leuk om ondertussen alle foto's van het Oranjeplein te ontvangen, volgend jaar zijn we er gewoon weer bij. We aten vanavond pasta met bolognese saus. Na het eten ben ik meteen maar weer de afwas gaan doen, want VAATWASSER!!

Vanmorgen scheen de zon weer uitbundig en konden we buiten ontbijten. Na het ontbijt gingen we naar het Plan Incliné ofwel het hellend vlak van St Louis Arzviller. Dit is een scheepslift welke in de jaren 60 is gebouwd. Door het bouwen van deze scheepslift werd de functie van maar liefst 17(!) sluizen overgenomen. De bak schuift met een hellingspercentage van 41% op-en-neer. In de bak zo'n 750 m3 water, totaal gewicht rond de 900 ton. Door de twee contragewichten van 450 ton elk, zijn er slechts twee elektromotoren van 90kW benodigd om de boel in beweging te brengen. Een mooi spektakel om te zien.

Vanmiddag hebben we wederom heerlijk op de camping doorgebracht, vandaag was het echt prachtig weer en we hebben vanmiddag zelfs nog even een duik in het zwembad gewaagd. Dit is nog ontzettend koud, dus even kijken of we dit morgen nog eens herhalen.
In de Intermarche hebben we gisteren de afdeling kaas en worst ontdekt, dus vandaag wordt het, in het zonnetje, soep met stokbrood en lekkers.

Onze plannen voor de komende dagen wijzigen dagelijks, dus ik ga niets zeggen over de huidige plannen. In de volgende blog kunnen jullie lezen of we zijn verplaatst, of dat we nog steeds op deze camping zijn. Morgen wordt het iig nog een prachtige dag, reizen vinden we dan een beetje zonde.

Tot snel!

Oh, vanavond is er een rietje van de fles van Lize in de vaatwasser verstrikt geraakt, dus wellicht gaat nu de hele camping weer met de hand afwassen, oeps.

liefs van ons

1. Janneke:
    28 april 2022
    Hahaha, hard gelachen om het wortelavontuur.
  2. Ria:
    28 april 2022
    Heel herkenbaar, dat poetsen van de buitenkant van de caravan. Bert moet ook altijd de boot boenen 🙈
  3. Mark Broekhans:
    29 april 2022
    Vaatwasser (als die nog werkt) op een camping, moet niet gekker worden. Die scheepslift is echt indrukwekkend! Veel plezier ik,hij,jij, Edwin en/of Gea (ik herken het probleem, gewoon vanuit jezelf schrijven, wist toch al dat jij het was 😉 ).